Något många säkerligen har märkt är att spelbolagen storsatsar på att synas i olika medier, inte minst via TV-reklam under bästa sändningstid samt via SMS. Nu syns även reklamen på andra, mindre hederliga ställen. Vilka?
I Dagens Nyheter skrivs det hur allt fler nu anmäler spelbolag till myndigheten Konsumentverket, efter att de fått sms-reklam från olika nätcasinon, detta även fast de inte tackat ja till att få sådan. Detta rapporteras det även om i Sveriges Radio Ekot. Det verkar i de flesta fall handla om utländska nätcasinon och spelbolag som inte har tillstånd att bedriva sin verksamhet i Sverige men som trots detta riktar sin reklam till svenska konsumenter. Samtidigt säger flera spelbolag att de själva inte skickar ut dessa sms utan att denna tjänst är outsourcad till andra företag.
Tv-reklamen också något som har irriterat en del tittare och som det skrivits en del om, bland annat i ett tidigare inlägg som kan läsas här. Vad mer kritiseras i spelbolagens marknadsföringsmetoder?
Spelbolag syns på tvivelaktiga sajter
Vad mer är det som har upprört både konsumenter och ägare angående hur och var spelbolagen väljer att marknadsföra sig och profilera sig. Trots att ägare gjort avståndstagande fortsätter stora börsnoterade nätcasinon att göra reklam på olika piratsajter, porrsajter och streamingsajter. Detta bland annat på grund av att spelbolag och bettingbolad som vill locka till sig kunder i Sverige inte får annonsera på vare sig Google eller Facebook. Att göra det skulle kräva en licens, som inte går att få i nuläget med spelmonopolet som vi har i Sverige. Hur bra reklam man gör när man marknadsför sig på till exempel Pirate Bay är dock högst oklart, och dessutom något som ägare för speljättarna tycks ta avstånd från, sägs det. Detta till trots fortsätter reklamen rulla på olika, tvivelaktiga sidor i internets mörkare vrår. Några uttrycker detta som både olämpligt och oseriöst, men andra tycker säkert tvärtom att det är ett bra sätt att fånga många kunder på, eftersom det ju tycks fungera och gå bra för många av spelbolagen.
Spelbolagen själva hävdar att det är affiliatesajter som står bakom annonseringen på till exempel Pirate Bay.