Konkurrensen mellan spelsajterna hårdnar och detta har gjort att det satsar mer och mer på reklam. Speciellt tv-reklam är en populär kanal för spelbolagen och de lägger i genomsnitt över hälften av reklambudgeten på just TV. Men att casinosajterna får har reklam överhuvudtaget, kritiseras av många.
Tv-reklamen för spel på nätet har nästan dubblerats 2014, skriver Sveriges Radio. Den allmänna reklamen för spel ökade med 75 procent, medan tv-reklam ökade med 90 procent. Enligt lag får man inte göra tv-reklam för casinospel i Sverige, men eftersom att de flesta tv-kanaler sänds från utlandet, kan man gå runt de svenska lagarna.
Tv-reklam ledde till stor framgång
Många av spelbolagen gör reklam för någon sorts insättningsbonus eller något erbjudande som gäller just nu. 2013 lade spelbolagen hela 1,1 miljarder kronor på TV-reklam, skriver Lotteriinspektionen. Det är 65 procent av spelanordnarnas reklampengar. En reklamfilm från ett spelbolag som verkligen blivit en succé, är ATGs film om minihästen Vinnie. Filmerna regisserades av Felix Herngren och med dessa försökte ATG bli Nordens största spelbolag. Den första filmen av tre fick över en miljon visningar på Youtube på endast 20 dagar. Enligt Youtubes medieansvarige i Sverige visade även filmen på engagemang hos tittarna, eftersom att snittiden på en visning låg ovanligt högt.
Kritik på annons i Aftonbladet
Det är ofta som spelbolagens reklamer får kritik och det var inte så länge sedan som en annons för en casinosajt på Aftonbladet blev dömd av Reklamombudsmannen. Annonsen handlade om en småbarnsmamma som vann 1,1 miljoner kronor och ”fick ut pengarna på mammaledigheten”. Reklamen kunde tolkas som att man kunde vinna en stor summa pengar på att vara mammaledig och dessutom ansåg man att spelbolaget antydde att hasardspel har med intelligens att göra. Läs mer.