TUs nya riktlinjer för spelreklam

Nu har tidningsutgivarna, som är en branschorganisation för medier, gått ut med riktlinjer om spelreklam och spelannonser. Även om de är för spelreklam vill de inte att olämplig reklam ska visas i svenska medier. Spelreklamen på nätet fortsätter dock vara helt utan riktlinjer.

Tidningar hög

Tidningsutgivarna vill du ställa krav på spelreklamen, kan man läsa i Svenska Dagbladet. De anser att även de publicerande medieföretagen har ett ansvar för utformningen av spelbolagsannonseringen. De är visserligen för spelbolagsreklam och den yttrandefrihet som finns i samhället, men de annonser som utformas på ett olämpligt sätt säger utgivarna nej till. Visst har det publicerats annonser som har brister och därför kan tydligare regler om annonsernas utformning vara bra. TU riktar nu en tydlig rekommendation till alla sina medlemsföretag om spelbolagsannonseringen.

Har många riktlinjer

Eftersom det inte finns några tydliga riktlinjer om hur spelreklam får vara utformad, är det bra att Tidningsutgivarna kommer med riktlinjer. I riktlinjerna framgår det bland annat att spelannonserna inte ska rikta sig till minderåriga, uppmana till överdrivet spelande, vilseleda om vinstchanserna och innehålla påståenden som är könsdiskriminerande. Spelannonserna bör också vara tydligt utmärkta och man ska kunna förstå de erbjudanden som annonserna handlar om, skriver GP.

Spelreklamen på nätet fortsatt oreglerad

Dessa regler gäller dock enbart för spelreklamen i vissa typer av medier och när det exempelvis gäller spelreklam på nätet är det lite lika strikt. Rekommendationssidor som www.casinobonus.se, där man kan gå in och läsa om de olika casinonas bonusar, har lite mer fria tyglar. Spelreklamen på nätet från utländska bolag är faktiskt helt oreglerad av svenska staten och man har än så länge inte försökt med några påtryckningar, rapporterar sn.se. Hur det blir i framtiden återstår att se men än så länge är det alltså fritt spelrum för alla aktörer på nätet.